دانلود تحقیق دگتر محمد رضا شفیعی گدگنی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 24
دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی
شعر فارسى، به عنوان یکى از برجستهترین و گستردهترین آثار فرهنگِ بشرى، همواره موردِ ستایش آشنایانِ این وادى بوده است. این شعر، همانگونه که در حوزه مفاهیم و معانى ویژگیهایى دارد که آن را از شعر دیگر ملل امتیاز مىبخشد، در قلمرو ساخت و صورت هم از بعضى خصایص برخوردار است که در ادبیّات جهان، یا بىهمانند است یا مواردِ مشابه بسیار کم دارد. مثلاً ردیف ـ با وُسعتى که در شعر فارسى دارد و با نقشِ خلاّقى که در تاریخِ شعرِ فارسى داشته است ـ در ادبیّات جهانى بىسابقه است. بعضى دیگر از خصایص شعر فارسى نیز مشابه اگر داشته باشد، بسیار اندک است.
درین یادداشت به یکى دیگر از ویژگیهاى شعر فارسى مىپردازیم و آن مسأله «تخلّص» است که به این وسعت و شمول، که در شعرِ فارسى دیده مىشود، در شعرِ هیچ ملّتِ دیگرى ظاهراً دیده نشده است و اگر هم مصادیقى بتوان یافت در شعرِ زبانهائى است که تحتِ تأثیر شعرِ فارسى و آیینهاى آن قرار داشتهاند و در حقیقت از درونِ این فرهنگ و این ادبیّات نشأت یافتهاند مانندِ شعرِ ترکى و ازبکى و ترکمنى و اردو پشتو و دیگرِ شعرهاى آسیائى و همسایه. درین یادداشت، غرضِ ما، بحث درباره زمینههاى روانشناسىِ تخلّصهاى شعر فارسى است اما مقدمةً یادآورى بعضى نکات عام را درین باره بىسود نمىدانیم، زیرا تاکنون گویا کسى به بحث درین باره نپرداخته است.
با ظهورِ نیمایوشیج و بالیدنِ شعرِ جدید پارسى، شاعرانِ "نوپیشه" modern از بسیارى رسوم و آدابِ سنّتىِ شعر فارسى روىگردان شدند و یکى ازین سُنَّتها همین مسأله تخلّص بود. در ذهنتان مجسم کنید اگر قرار بود براى اینهمه "شاعر"ى که این روزها در مطبوعات "شعر" چاپ مىکنند، تخلّصِ غیر مکرّر، انتخاب شود، بر سرِ تخلّصهایى از نوعِ "کفگیر" و "خربزه" هم دعوا راه مىافتاد تا چه رسد به تخلّصهاى شاعرانه و خوشاهنگى از نوعِ "امید" و "بهار" که البتّه همه مکرّرند. ازین بابت هم باید سپاسگزارِ نیمایوشیج بود که شاعران را از قید تخلّص، مثل بسیارى قیدهاى دیگر، گیرم این نامها، نامهایى دراز و طولانى و غیرشاعرانه باشد مثل مهدى اخوان ثالث یا محمدرضا شفیعى کدکنى یا پرویز ناتل خانلرى.
امّا گرفتارىِ تخلّص اگر براى شاعران نوپیشه حل شده است براى تذکرهنویسان و مورخانِ ادبیات ما هنوز حل نگردیده است، به همین دلیل شما باز هم مهدى اخوان ثالث را باید در امید خراسانى بجویید و از گرفتاریهاى این مورّخان و تذکرهنویسان یکى هم این غالباً حاضر نیستند که در برابرِ نام اصلى اینگونه افراد، اقلاً ارجاعى بدهند به آن تخلّص شعرى که "امیدِ خراسانى" است تا خواننده اگر جویاى احوال و آثار اخوان ثالث است در امید خراسانى آن را بیابد. از کجا معلوم که همه خوانندگان از تخلّص شاعران، بویژه نوپردازان، اطلاع دارند و بر فرضِ اطلاع، در همه احوال نسبت به آن استشعار دارند. من خودم غالباً ازین نکته غافلم که روزگارى در جوانى با چنان تخلّصى (سرشک) چند تا غزل چاپ کردهام. بگذریم غرض، بحث ازین گونه مسائل نبود.
اغلب کسانى که با شعرِ فارسى سر و کار داشتهاند و در زبانهاى دیگر خواستهاند چیزى در بابِ شعرِ فارسى بنویسند به مسأله تخلّص به عنوان یکى از ویژگیهاى شعرِ فارسى اشارت کردهاند، مثلاً محمد خلیل مُرادى مؤلف سِلک الدُرَر (1173 ـ 1206) در شرح حالِ بسیارى از شعراى عربىزبان یا ترکزبان ـ که در قرون یازدهم و دوازدهم تحتِ تأثیر شعراى فارسىزبان تخلّص براى خود اختیار کردهاند ـ مىگوید: «الملقّب بـ [ ] على طریقة شعراء الفُرس والروم» و منظورش این است که این شاعر، "لقبِ شعرى" یا تخلّصى دارد به فلان نام و این گونه اختیارِ لقبِ شعرى و تخلّص از ویژگیهاى شعراى ایرانى و رومى (منظور عثمانى) است. مثلاً در شرحِ حالِ "وِفقى" مىگوید: «احمد بن رمضان الملقّب بـ"وِفْقی" على طریقة شُعراء الفُرس والروم» یا در شرح حال بیرم حلبى متخلّص به "عیدى" مىگوید: «بیرم الحَلَبى المعروف بـ "عیدی" و شعره بالترکی و "مخلصه" عیدی على طریقة شُعراء الفُرس والروم» و این نشان مىدهد که در عربى حتى در قرن دوازدهم نیز شعراى عرب از مفهوم تخلُّص، اطلاع نداشتهاند که مُرادى پیوسته این نکته را یادآورى مىکند که این گونه "مخلص" یا لقبِ شعرى، سنتى است در میان شعراىِ ایرانى و رومى (ترک عثمانى) این توضیح را او، پیوسته، تکرار مىکند و یک جا هم در بابِ "الفِ" آخرِ بعضى ازین تخلّصها از قبیل "صائبا" و "نظیما" نکتهاى مىآورد که نقلِ آن بىفایدهاى نیست. در شرحِ حالِ رحمتاللّه نقشبندى ملقب به "نظیما" مىگوید: انتخابِ این لقب به عادت شاعرانِ ایرانى و رومى است و بعد مىگوید: "و نظیما" اصله "نظیم" فأُدْخِلَ عَلَیهِ "حرف النداء" بالفارسیّة و هو "الالِف" فصارَ "نظیما" اى: یا نظیم! والاصل فیه ذکره ضمن ابیات لعلّةٍ اَوجَبَت حرفَالنداء. ولکثرة استعمالِ ذالک صارَ عَلَماً و یقع کثیراً فى القابِ الرومییّن و سیجىءُ فى محلّه و مَرّ فىالبعض. فیقولون فى نسیب و کلیم نسیبا و کلیما و یغلب حرف النداء و یشتهر لقبالشاعر مع حرفِ النداء ولایحذفه الاّالمعارف الخبیر. فافهم" یعنى: "ونظیما، در اصل، نظیم بوده است و حرفِ نداى فارسى که عبارت است از الف، بر آخرِ آن افزوده شده است و نظیما شده است، یعنى این نظیم! و اصلِ این کار، یادْ کردِ این نام است، در ضمن ابیاتى، به دلایلى خاص، که در آنجا حرفِ ندا لازم بوده است و به دلیل کثرتِ استعمال، تبدیل به "عَلَم" (= اسم خاص) گردیده و این کار [آوردنِ لقب با الفِ ندا] در لقبهاى رومیان فراوان دیده مىشود و در جاى خود
[درین کتاب] پس ازین خواهد آمد و مواردى هم پیش ازین گذشت. و بدین گونه "نسیب" و "کلیم" را "نسیبا" و "کلیما" مىگویند و حرفِ ندا در آخرِ آنها به صورتِ غالب تکرار مىشود و لقبِ شاعر، با حرفِ ندا، اشتهار مىیابد و عامه مردم آن را حذف نمىکنند، تنها آگاهان و خُبرگان ممکن است آن را حذف کنند، پس آگاه باش."
در باب این الفِ آخر لقبهاى شعر فارسى عصرِ صفوى، در کنار نظر مؤلف سلک الدُرر، آراء دیگرى هم هست که مثلاً بعضى این الف آخر کلیما و نسیبا و صائبا را الفِ تکریم و تعظیم و احترام خواندهاند امّا سخنِ صاحب سلک الدُرر که خود معاصرِ وقوع این شکلِ کاربُرد است، معقولتر مىنماید. هنوز هم بسیارى از نامهاى خانوادگى در ایران، بویژه در حوالىِ اصفهان که از مراکز رواجِ سبک هندى بوده است، به صورتهاى "عظیما" و "رفیعا" و "وحید" از بقایاى همین رسم و آیین است.
بعضى از خاورشناسان، این ویژگىِ شعر فارسى یعنى مسأله تخلّص را با سُنَّتِ شعر ایرانى ماقبل اسلام مرتبط دانستهاند و با اینکه درین باره دلیلى اقامه نکردهاند سخنشان تا حدى قابل توجیه است و مىتوان دلیل گونههایى استحسانى و نه اقناعى، براى نظر ایشان اقامه کرد. مثلاً.
سایر محصولات :
دانلود تحقیق دگتر محمد رضا شفیعی گدگنی
دانلود تحقیق دگتر محمد رضا...
دانلود دادگاه جدید اروپائی حقوق بشر 22صدانلود دادگاه جدید...
دانلود تحقیق دکتر مصطفی چمراندانلود تحقیق دکتر مصطفی چمران...
270 دانلود تحقیق بررسی حقوق زنان در قوانین اساسی و مدنی کشور ترکیه در زمینه های مختلف270 دانلود تحقیق بررسی حقوق...
دانلود فایل پاورپوینت چگونگی تشکیل الماس..دانلود فایل پاورپوینت چگونگی...
دانلود تحقیق دعای هر روز پیامبردانلود تحقیق دعای...
دانلود داد و ستد قولنامه ایدانلود داد و ستد...
دانلود تحقیق دستورالعمل کشوری فلج اطفال ایراندانلود تحقیق دستورالعمل کشوری ...
دانلود تحقیق دستورالعمل کنترل کیفیتدانلود تحقیق دستورالعمل کنترل کیفیت...
دانلود داد و ستد خردسالان درنگاه محقق اردبیلىدانلود داد و ستد خردسالان درنگاه محقق...
دانلود فایل پاورپوینت جلسه توجیهی با اولیا..دانلود فایل پاورپوینت...
دانلود تحقیق دستگاه گوارشدانلود تحقیق دستگاه...
269 دانلود تحقیق بررسی قوانین و اصول ورزش چوگان و تاریخچه آن269 دانلود تحقیق ...
پاورپوینت داروهای احیاءپاورپوینت داروهای احیاء...
دانلود تحقیق دستور زبان فضا، در معماری مساجد مجموعه آرامگاهی جامدانلود تحقیق دستور زبان...
دانلود خیاراتدانلود خیارات...
دانلود تحقیق دستگاه گوارشدانلود تحقیق دستگاه گوارش...
تحقیق در مورد پیشینه دوره ی قاجاریه 31 صتحقیق در مورد پیشینه دوره...
دانلود فایل پاورپوینت در مورد جشن تکلیف 2..دانلود فایل پاورپوینت در...
268 دانلود تحقیق بررسی فرآیندهای جوش قوس الکتریکی و جوشکاری با لیزر268 دانلود تحقیق بررسی...
دانلود خیاردانلود خیار...
دانلود تحقیق دستگاه تنفسیدانلود تحقیق دستگاه...
تحقیق در مورد پادشاهی کهنتحقیق در مورد پادشاهی کهن...
267 بررسی مراحل بازرسی جوش و ویژگی ها و وظایف بازرسان جوش و جوشکاری و برش کاری با لیزر و پیچش در جوش267 بررسی مراحل بازرسی جوش و...
دانلود خیار شرطدانلود خیار شرط...
دانلود فایل پاورپوینت در مورد جشن تکلیف 1..دانلود فایل پاورپوینت...
پاورپوینت درس پژوهی صحراییپاورپوینت درس پژوهی صحرایی...
تحقیق در مورد هنر و صنعت در دوره هخامنشیانتحقیق در مورد هنر و...
فایل پاورپوینت در مورد کلمه های مخالف.فایل پاورپوینت در مورد کلمه های مخالف....
راهنمای طراحی و چیدمان سرویس بهداشتیراهنمای طراحی و چیدمان سرویس...
دانلود خیار شرط 2دانلود خیار شرط...
تحقیق در مورد نمادهای عرفانی درداستان رستم و سهراب 20 صتحقیق در مورد...
دانلود فایل پاورپوینت علوم پنجم موضوع جانورانی که مهاجرت می کنند و آنهایی که خواب زمستانی دارند..دانلود فایل پاورپوینت علوم پنجم موضوع جانورانی...
دانلود خیار تفلیس و حقوق طلبکاران در ورشکستگیدانلود خیار تفلیس...
266 دانلود تحقیق بررسی پوشش گیاهی و جانوری جنگلهای آمازون266 دانلود تحقیق...
تحقیق در مورد نظام سیاسی 20صتحقیق در مورد...
دانلود خلاصه معامله تسامح و مسؤولیتهای ناشی از آن 7صدانلود خلاصه معامله...
پاورپوینت دارو شناسی تخصصی و عوارض داروییپاورپوینت دارو شناسی تخصصی و عوارض...
تحقیق در مورد ناسیونالیسم 27 صتحقیق در مورد ناسیونالیسم 27...
دانلود خطر تکرار جرم درسن، ودوره های مختلف زندگی بزهکار 11صدانلود خطر تکرار جرم درسن،...
265 دانلود تحقیق بررسی نقش و اهمیت و تاثیرات جنگلها در پایداری محیط زیست265 دانلود...
دانلود فایل پاورپوینت در مورد جشنواره جابربن حیان..دانلود فایل پاورپوینت در...
فایل پاورپوینت در مورد کشور افغانستان.فایل پاورپوینت در مورد کشور...
تحقیق در مورد نادرشاه 11 صتحقیق در مورد نادرشاه 11 ص...
دانلود خسارت مازاد بر دیهدانلود خسارت مازاد بر دیه...
264 دانلود تحقیق ماهیت وجایگاه حقوق تطبیقی و بررسی جایگاه حقوق تطبیقی و ضرورت بازنگری در آموزش آن264 دانلود تحقیق ماهیت...
دانلود مقاله دستگاه تنفسدانلود مقاله دستگاه تنفس...
دانلود فایل پاورپوینت در مورد تمرین های عملکردی روان خوانی..دانلود فایل پاورپوینت...
فایل پاورپوینت جغرافی پنجم دبستان همسایه های ایران.فایل پاورپوینت جغرافی پنجم دبستان...
دانلود مقاله دستگاه آبیاری هوشمنددانلود مقاله دستگاه آبیاری هوشمند...
تحقیق کاربرد سی تی اسکن ها در علم پزشکی و سیرتکاملی آنهامقاله استفاده از ویتامین A همراه با واکسیناسیون جهت پیشگیری از وقوع بیماری کوکسیدیوز در پرندگان
تحقیق نقش دولت در اقتصاد چین
تحقیق رقابت در بازار کار(جذب منابع مالی و فروش کالا)
تحقیق خصوصی سازی و کاستی های سیستم مالی
دانلود مقاله زندگینامه عطار نیشابوری
تحقیق درباره مرغداری
تحقیق درباره رنزو پیانو
مقاله درباره عایق های رطوبتی
مقاله فناوری ساخت دیوارهای دو جداره
مقاله درباره سالمند کیست
مقاله حمله نظامی آمریکا به طبس
کلمات کلیدی :شُعراء الفُرس والرومraquo طریقة شُعراء الفُرس على طریقة شُعراء مهى اخوان ثالث رضا شفیعی گگنی شعر فارسى شعرِ فارسى مىrlm گوی بوه است گوی laquo لقبِ شعرى اخوان ثالث مسأله تخلّص مىrlm فارسى تخلّص مثلاً نظیما الناء ایرانى
- ۹۶/۰۸/۰۹