uallwe

  • ۰
  • ۰

دانلود تحقیق دگتر محمد رضا شفیعی گدگنی

دانلود تحقیق دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 24

دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی

شعر فارسى، به عنوان یکى از برجسته‏ترین و گسترده‏ترین آثار فرهنگِ بشرى، همواره موردِ ستایش آشنایانِ این وادى بوده است. این شعر، همان‏گونه که در حوزه مفاهیم و معانى ویژگیهایى دارد که آن را از شعر دیگر ملل امتیاز مى‏بخشد، در قلمرو ساخت و صورت هم از بعضى خصایص برخوردار است که در ادبیّات جهان، یا بى‏همانند است یا مواردِ مشابه بسیار کم دارد. مثلاً ردیف ـ با وُسعتى که در شعر فارسى دارد و با نقشِ خلاّقى که در تاریخِ شعرِ فارسى داشته است ـ در ادبیّات جهانى بى‏سابقه است. بعضى دیگر از خصایص شعر فارسى نیز مشابه اگر داشته باشد، بسیار اندک است.

درین یادداشت به یکى دیگر از ویژگیهاى شعر فارسى مى‏پردازیم و آن مسأله «تخلّص» است که به این وسعت و شمول، که در شعرِ فارسى دیده مى‏شود، در شعرِ هیچ ملّتِ دیگرى ظاهراً دیده نشده است و اگر هم مصادیقى بتوان یافت در شعرِ زبانهائى است که تحتِ تأثیر شعرِ فارسى و آیینهاى آن قرار داشته‏اند و در حقیقت از درونِ این فرهنگ و این ادبیّات نشأت یافته‏اند مانندِ شعرِ ترکى و ازبکى و ترکمنى و اردو پشتو و دیگرِ شعرهاى آسیائى و همسایه. درین یادداشت، غرضِ ما، بحث درباره زمینه‏هاى روانشناسىِ تخلّص‏هاى شعر فارسى است اما مقدمةً یادآورى بعضى نکات عام را درین باره بى‏سود نمى‏دانیم، زیرا تاکنون گویا کسى به بحث درین باره نپرداخته است.

با ظهورِ نیمایوشیج و بالیدنِ شعرِ جدید پارسى، شاعرانِ "نوپیشه" modern از بسیارى رسوم و آدابِ سنّتىِ شعر فارسى روى‏گردان شدند و یکى ازین سُنَّت‏ها همین مسأله تخلّص بود. در ذهنتان مجسم کنید اگر قرار بود براى اینهمه "شاعر"ى که این روزها در مطبوعات "شعر" چاپ مى‏کنند، تخلّصِ غیر مکرّر، انتخاب شود، بر سرِ تخلّصهایى از نوعِ "کفگیر" و "خربزه" هم دعوا راه مى‏افتاد تا چه رسد به تخلّصهاى شاعرانه و خوشاهنگى از نوعِ "امید" و "بهار" که البتّه همه مکرّرند. ازین بابت هم باید سپاسگزارِ نیمایوشیج بود که شاعران را از قید تخلّص، مثل بسیارى قیدهاى دیگر، گیرم این نامها، نامهایى دراز و طولانى و غیرشاعرانه باشد مثل مهدى اخوان ثالث یا محمدرضا شفیعى کدکنى یا پرویز ناتل خانلرى.

امّا گرفتارىِ تخلّص اگر براى شاعران نوپیشه حل شده است براى تذکره‏نویسان و مورخانِ ادبیات ما هنوز حل نگردیده است، به همین دلیل شما باز هم مهدى اخوان ثالث را باید در امید خراسانى بجویید و از گرفتاریهاى این مورّخان و تذکره‏نویسان یکى هم این غالباً حاضر نیستند که در برابرِ نام اصلى این‏گونه افراد، اقلاً ارجاعى بدهند به آن تخلّص شعرى که "امیدِ خراسانى" است تا خواننده اگر جویاى احوال و آثار اخوان ثالث است در امید خراسانى آن را بیابد. از کجا معلوم که همه خوانندگان از تخلّص شاعران، بویژه نوپردازان، اطلاع دارند و بر فرضِ اطلاع، در همه احوال نسبت به آن استشعار دارند. من خودم غالباً ازین نکته غافلم که روزگارى در جوانى با چنان تخلّصى (سرشک) چند تا غزل چاپ کرده‏ام. بگذریم غرض، بحث ازین گونه مسائل نبود.

اغلب کسانى که با شعرِ فارسى سر و کار داشته‏اند و در زبانهاى دیگر خواسته‏اند چیزى در بابِ شعرِ فارسى بنویسند به مسأله تخلّص به عنوان یکى از ویژگیهاى شعرِ فارسى اشارت کرده‏اند، مثلاً محمد خلیل مُرادى مؤلف سِلک الدُرَر (1173 ـ 1206) در شرح حالِ بسیارى از شعراى عربى‏زبان یا ترک‏زبان ـ که در قرون یازدهم و دوازدهم تحتِ تأثیر شعراى فارسى‏زبان تخلّص براى خود اختیار کرده‏اند ـ مى‏گوید: «الملقّب بـ [ ] على طریقة شعراء الفُرس والروم» و منظورش این است که این شاعر، "لقبِ شعرى" یا تخلّصى دارد به فلان نام و این گونه اختیارِ لقبِ شعرى و تخلّص از ویژگیهاى شعراى ایرانى و رومى (منظور عثمانى) است. مثلاً در شرحِ حالِ "وِفقى" مى‏گوید: «احمد بن رمضان الملقّب بـ"وِفْقی" على طریقة شُعراء الفُرس والروم» یا در شرح حال بیرم حلبى متخلّص به "عیدى" مى‏گوید: «بیرم الحَلَبى المعروف بـ "عیدی" و شعره بالترکی و "مخلصه" عیدی على طریقة شُعراء الفُرس والروم» و این نشان مى‏دهد که در عربى حتى در قرن دوازدهم نیز شعراى عرب از مفهوم تخلُّص، اطلاع نداشته‏اند که مُرادى پیوسته این نکته را یادآورى مى‏کند که این گونه "مخلص" یا لقبِ شعرى، سنتى است در میان شعراىِ ایرانى و رومى (ترک عثمانى) این توضیح را او، پیوسته، تکرار مى‏کند و یک جا هم در بابِ "الفِ" آخرِ بعضى ازین تخلّصها از قبیل "صائبا" و "نظیما" نکته‏اى مى‏آورد که نقلِ آن بى‏فایده‏اى نیست. در شرحِ حالِ رحمت‏اللّه نقشبندى ملقب به "نظیما" مى‏گوید: انتخابِ این لقب به عادت شاعرانِ ایرانى و رومى است و بعد مى‏گوید: "و نظیما" اصله "نظیم" فأُدْخِلَ عَلَیهِ "حرف النداء" بالفارسیّة و هو "الالِف" فصارَ "نظیما" اى: یا نظیم! والاصل فیه ذکره ضمن ابیات لعلّةٍ اَوجَبَت حرفَ‏النداء. ولکثرة استعمالِ ذالک صارَ عَلَماً و یقع کثیراً فى القابِ الرومییّن و سیجى‏ءُ فى محلّه و مَرّ فى‏البعض. فیقولون فى نسیب و کلیم نسیبا و کلیما و یغلب حرف النداء و یشتهر لقب‏الشاعر مع حرفِ النداء ولایحذفه الاّالمعارف الخبیر. فافهم" یعنى: "ونظیما، در اصل، نظیم بوده است و حرفِ نداى فارسى که عبارت است از الف، بر آخرِ آن افزوده شده است و نظیما شده است، یعنى این نظیم! و اصلِ این کار، یادْ کردِ این نام است، در ضمن ابیاتى، به دلایلى خاص، که در آنجا حرفِ ندا لازم بوده است و به دلیل کثرتِ استعمال، تبدیل به "عَلَم" (= اسم خاص) گردیده و این کار [آوردنِ لقب با الفِ ندا] در لقبهاى رومیان فراوان دیده مى‏شود و در جاى خود

[درین کتاب‏] پس ازین خواهد آمد و مواردى هم پیش ازین گذشت. و بدین گونه "نسیب" و "کلیم" را "نسیبا" و "کلیما" مى‏گویند و حرفِ ندا در آخرِ آنها به صورتِ غالب تکرار مى‏شود و لقبِ شاعر، با حرفِ ندا، اشتهار مى‏یابد و عامه مردم آن را حذف نمى‏کنند، تنها آگاهان و خُبرگان ممکن است آن را حذف کنند، پس آگاه باش."

در باب این الفِ آخر لقبهاى شعر فارسى عصرِ صفوى، در کنار نظر مؤلف سلک الدُرر، آراء دیگرى هم هست که مثلاً بعضى این الف آخر کلیما و نسیبا و صائبا را الفِ تکریم و تعظیم و احترام خوانده‏اند امّا سخنِ صاحب سلک الدُرر که خود معاصرِ وقوع این شکلِ کاربُرد است، معقول‏تر مى‏نماید. هنوز هم بسیارى از نامهاى خانوادگى در ایران، بویژه در حوالىِ اصفهان که از مراکز رواجِ سبک هندى بوده است، به صورتهاى "عظیما" و "رفیعا" و "وحید" از بقایاى همین رسم و آیین است.

بعضى از خاورشناسان، این ویژگىِ شعر فارسى یعنى مسأله تخلّص را با سُنَّتِ شعر ایرانى ماقبل اسلام مرتبط دانسته‏اند و با اینکه درین باره دلیلى اقامه نکرده‏اند سخنشان تا حدى قابل توجیه است و مى‏توان دلیل گونه‏هایى استحسانى و نه اقناعى، براى نظر ایشان اقامه کرد. مثلاً.









سایر محصولات :
دانلود تحقیق دگتر محمد رضا شفیعی گدگنی

دانلود تحقیق دگتر محمد رضا...

دانلود دادگاه جدید اروپائی حقوق بشر 22ص

دانلود دادگاه جدید...

دانلود تحقیق دکتر مصطفی چمران

دانلود تحقیق دکتر مصطفی چمران...

270 دانلود تحقیق بررسی حقوق زنان در قوانین اساسی و مدنی کشور ترکیه در زمینه های مختلف

270 دانلود تحقیق بررسی حقوق...

دانلود فایل پاورپوینت چگونگی تشکیل الماس..

دانلود فایل پاورپوینت چگونگی...

دانلود تحقیق دعای هر روز پیامبر

دانلود تحقیق دعای...

دانلود داد و ستد قولنامه ای

دانلود داد و ستد...

دانلود تحقیق دستورالعمل کشوری فلج اطفال ایران

دانلود تحقیق دستورالعمل کشوری ...

دانلود تحقیق دستورالعمل کنترل کیفیت

دانلود تحقیق دستورالعمل کنترل کیفیت...

دانلود داد و ستد خردسالان درنگاه محقق اردبیلى

دانلود داد و ستد خردسالان درنگاه محقق...

دانلود فایل پاورپوینت جلسه توجیهی با اولیا..

دانلود فایل پاورپوینت...

دانلود تحقیق دستگاه گوارش

دانلود تحقیق دستگاه...

269 دانلود تحقیق بررسی قوانین و اصول ورزش چوگان و تاریخچه آن

269 دانلود تحقیق ...

پاورپوینت داروهای احیاء

پاورپوینت داروهای احیاء...

دانلود تحقیق دستور زبان فضا، در معماری مساجد مجموعه آرامگاهی جام

دانلود تحقیق دستور زبان...

دانلود خیارات

دانلود خیارات...

دانلود تحقیق دستگاه گوارش

دانلود تحقیق دستگاه گوارش...

تحقیق در مورد پیشینه دوره ی قاجاریه 31 ص

تحقیق در مورد پیشینه دوره...

دانلود فایل پاورپوینت در مورد جشن تکلیف 2..

دانلود فایل پاورپوینت در...

268 دانلود تحقیق بررسی فرآیندهای جوش قوس الکتریکی و جوشکاری با لیزر

268 دانلود تحقیق بررسی...

دانلود خیار

دانلود خیار...

دانلود تحقیق دستگاه تنفسی

دانلود تحقیق دستگاه...

تحقیق در مورد پادشاهی کهن

تحقیق در مورد پادشاهی کهن...

267 بررسی مراحل بازرسی جوش و ویژگی ها و وظایف بازرسان جوش و جوشکاری و برش کاری با لیزر و پیچش در جوش

267 بررسی مراحل بازرسی جوش و...

دانلود خیار شرط

دانلود خیار شرط...

دانلود فایل پاورپوینت در مورد جشن تکلیف 1..

دانلود فایل پاورپوینت...

پاورپوینت درس پژوهی صحرایی

پاورپوینت درس پژوهی صحرایی...

تحقیق در مورد هنر و صنعت در دوره هخامنشیان

تحقیق در مورد هنر و...

فایل پاورپوینت در مورد کلمه های مخالف.

فایل پاورپوینت در مورد کلمه های مخالف....

راهنمای طراحی و چیدمان سرویس بهداشتی

راهنمای طراحی و چیدمان سرویس...

دانلود خیار شرط 2

دانلود خیار شرط...

تحقیق در مورد نمادهای عرفانی درداستان رستم و سهراب 20 ص

تحقیق در مورد...

دانلود فایل پاورپوینت علوم پنجم موضوع جانورانی که مهاجرت می کنند و آنهایی که خواب زمستانی دارند..

دانلود فایل پاورپوینت علوم پنجم موضوع جانورانی...

دانلود خیار تفلیس و حقوق طلبکاران در ورشکستگی

دانلود خیار تفلیس...

266 دانلود تحقیق بررسی پوشش گیاهی و جانوری جنگلهای آمازون

266 دانلود تحقیق...

تحقیق در مورد نظام سیاسی 20ص

تحقیق در مورد...

دانلود خلا‌صه معامله تسامح و مسؤولیت‌های ناشی از آن 7ص

دانلود خلا‌صه معامله...

پاورپوینت دارو شناسی تخصصی و عوارض دارویی

پاورپوینت دارو شناسی تخصصی و عوارض...

تحقیق در مورد ناسیونالیسم 27 ص

تحقیق در مورد ناسیونالیسم 27...

دانلود خطر تکرار جرم درسن، ودوره های مختلف زندگی بزهکار 11ص

دانلود خطر تکرار جرم درسن،...

265 دانلود تحقیق بررسی نقش و اهمیت و تاثیرات جنگلها در پایداری محیط زیست

265 دانلود...

دانلود فایل پاورپوینت در مورد جشنواره جابربن حیان..

دانلود فایل پاورپوینت در...

فایل پاورپوینت در مورد کشور افغانستان.

فایل پاورپوینت در مورد کشور...

تحقیق در مورد نادرشاه 11 ص

تحقیق در مورد نادرشاه 11 ص...

دانلود خسارت مازاد بر دیه

دانلود خسارت مازاد بر دیه...

264 دانلود تحقیق ماهیت وجایگاه حقوق تطبیقی و بررسی جایگاه حقوق تطبیقی و ضرورت بازنگری در آموزش آن

264 دانلود تحقیق ماهیت...

دانلود مقاله دستگاه تنفس

دانلود مقاله دستگاه تنفس...

دانلود فایل پاورپوینت در مورد تمرین های عملکردی روان خوانی..

دانلود فایل پاورپوینت...

فایل پاورپوینت جغرافی پنجم دبستان همسایه های ایران.

فایل پاورپوینت جغرافی پنجم دبستان...

دانلود مقاله دستگاه آبیاری هوشمند

دانلود مقاله دستگاه آبیاری هوشمند...

تحقیق کاربرد سی تی اسکن ها در علم پزشکی و سیرتکاملی آنها
مقاله استفاده از ویتامین A همراه با واکسیناسیون جهت پیشگیری از وقوع بیماری کوکسیدیوز در پرندگان
تحقیق نقش دولت در اقتصاد چین
تحقیق رقابت در بازار کار(جذب منابع مالی و فروش کالا)
تحقیق خصوصی سازی و کاستی های سیستم مالی
دانلود مقاله زندگینامه عطار نیشابوری
تحقیق درباره مرغداری
تحقیق درباره رنزو پیانو
مقاله درباره عایق های رطوبتی
مقاله فناوری ساخت دیوارهای دو جداره
مقاله درباره سالمند کیست
مقاله حمله نظامی آمریکا به طبس

کلمات کلیدی :شُعراء الفُرس والرومraquo طریقة شُعراء الفُرس على طریقة شُعراء مهى اخوان ثالث رضا شفیعی گگنی شعر فارسى شعرِ فارسى مىrlm گوی بوه است گوی laquo لقبِ شعرى اخوان ثالث مسأله تخلّص مىrlm فارسى تخلّص مثلاً نظیما الناء ایرانى
  • ۹۶/۰۸/۰۹
  • مدیر وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی